Gadżety firmowe są to przedmioty, których głównym celem jest zwrócenie uwagi w przystępny sposób na daną markę, korporację, towar lub usługę. Najczęściej są to drobne, praktyczne przedmioty takie jak długopisy, notesy, kalendarze, kubki, smycze do kluczy, breloki, saszetki, torby na zakupy lub worki, bransoletki (zwykle silikonowe), parasole, ściereczki do okularów, magnesy na lodówkę, flagi, balony, cukierki, zapalniczki, maskotki, czasem koszulki, pendrive czy okulary. Wszystko zależy od targetu oraz oczekiwanych rezultatów.
Wiele firm wykorzystuję jedną ze skutecznych technik marketingowych jaką jest pozyskiwanie klienta za pośrednictwem pociech. Gadżety dla dzieci są kolorowe, dostosowane do wieku odbiorców. Jednocześnie mają na sobie logo firmy lub motto. Dzięki temu, że dziecko bawi się danym gadżetem a nawet tylko eksponuje przed rodzicem, utrwala się mu nazwa. Wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że mając kilka opcji do wyboru, skorzysta właśnie z tej.
Gadżety dziecięce to na przykład kolorowe balony, opaski na nadgarstek lub ramię, breloki (świecące, z latarkami, odblaskowe itp.), materiały szkolne (np. piórniki, kredki, strugaczki itp.), kolorowanki, maskotki, poduszki, worki lub saszetki, mini gry (np. puzzle, klocki).
W przypadku dorosłych klientów dotarcie do nich wymaga nieco więcej starań. Wielu ludzi żyjących w chaosie i natłoku informacji wyłącza się widząc reklamę. Wówczas skuteczne są triki marketingowe w postaci przedmiotów jakimi są gadżety dla firm. Mogą być eksponowane podczas różnego rodzaju targów, szkoleń czy konferencji.
W ramach zachęty niektóre korporacje oferujące dany produkt czy usługę przesyła jako prezent komplet gadżetów dla pracowników. W tym przypadku gadżety dla firm są w postaci: kalendarzy, długopisów i innych materiałów biurowych, kubków, koszulek, podkładek pod myszkę czy – w przypadku sieci o znacznym budżecie – pendrive’ów (gdzie zapisany jest folder zawierający również informacje o firmie).