Polecamy

Jak działa zawieszenie pneumatyczne i rola azotu w układzie zawieszenia?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Zawieszenie pneumatyczne to bardzo dobry sposób na rozwiązanie problemu nierównych dróg. Zawieszenie tego typu zapewnia stały prześwit, który niezależny jest od obciążenia. Nie tylko poprawiony jest aspekt wizualny, ale przede wszystkim komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo jazdy, dlatego taki typ zawieszenia polecany jest szczególnie w przypadku, kiedy uczęszczamy drogami wyboistymi oraz krętymi. Zawieszenie pneumatyczne bowiem znacznie poprawia prowadzenie samochodu oraz jego przyczepność.

Na czym polega zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne jest zbudowane tak, by maksymalny prześwit wynosił 27 cm. Oparty jest na poduszkach, inaczej nazywanych miechami, które napełniają się sprężonym azotem bądź powietrzem. Sprężony azot bądź powietrze jest wprowadzany za pomocą kompresora. Kompresor z kolei jest napędzany silnikiem, choć w niektórych autach kompresor połączony jest do osobnego układu elektrycznego.
Mieszek powietrzny połączony jest z wahaczem za pomocą tłoka, a wahacz z kolei z kołem. Dodatkowo system pneumatyczny wyposażono w zawór, który utrzymuje zawieszenie na tym samym poziomie, bez względu na równość drogi. Obciążone zawieszenie pneumatyczne dopompowywane jest dodatkowo powietrzem. Zawieszenie znajduje się wtedy znacznie wyżej, przez co mniej odczuwalne są wszystkie nierówności terenu w trakcie jazdy. Odczuwalna jest za to lepsza jakość jazdy, bezpieczniejsze wchodzenie w zakręty i to nawet przy dużym obciążeniu. Takie zawieszenie odpowiednie jest m.in. do samochodów dostawczych. Napełniane azotem poprawia prowadzenie auta, które lepiej trzyma się drogi.

Funkcją poduszki pneumatycznej zawieszenia jest zastępowanie metalowych elementów sprężystych. Jest zintegrowana z amortyzatorami pneumatycznymi, które dbają o cały układ i odpowiadają za naprężenie poduszek ze względu na występujące na drodze nierówności. Dobrym przykładem modelu samochodu, w którym występuje takie rozwiązanie jest BMW X5 Zawieszeniem pneumatycznym w tym wypadku steruje elektronika, dzięki czemu samochód bez względu na nierówności zostaje szybko wypoziomowany, co zapewnia idealną przyczepność.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
W jakim celu przeprowadza się badania ultradźwiękowe?
W jakim celu przeprowadza się badania ultradźwiękowe?
W elementach wykonanych z metalu mogą pojawić się różnego rodzaju niezgodności. Należy je wykryć i wyeliminować już na etapie produkcji, […]
Jakie zawory są istotne przy zakładaniu automatyki budynkowej
Jakie zawory są istotne przy zakładaniu automatyki budynkowej
Dział automatyki budynkowej w ostatnich czasach bardzo się rozwinął. System automatyki obejmuje pełne sterowanie urządzeniami domowymi. Cała idea polega na […]
Pomysły na smaczne, zimowe desery
Pomysły na smaczne, zimowe desery
W czasie zimowych dni na dworze szybciej robi się ciemno i zimno. To doskonały czas, by rozgrzać się za pomocą […]
Na jakie dodatki do włosów postawić w dniu ślubu?
Na jakie dodatki do włosów postawić w dniu ślubu?
Ślub to jeden z najważniejszych dni w życiu. Przyszła Panna Młoda chce wyglądać olśniewająco i zachwycić każdego gościa, a przede […]
Ostatnie wpisy