Pod koniec października 2018 roku zatwierdzono nowelizację rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów, która ma na celu uporządkować kwestię eksploatacji Urządzeń Transportu Bliskiego (w skrócie UTB). Co ważne, dotyczy to urządzeń, których historia eksploatacji jest nieznana, tak samo jak ich przebieg. Poznanie historii eksploatacji UTB jest kluczowe ze względu na konieczność obliczenia tzw. resursu.
Resurs jest ściśle związany z okresem, w którym mamy możliwość bezpiecznego korzystania z danego urządzenia. Określa się go na podstawie wykonanych cykli pracy (dla konstrukcji nośnych) lub liczby godzin pracy w danym okresie (dla mechanizmów). W obu przypadkach ważne są obciążenia, jakim poddane były urządzenia. Obliczanie resursu UTB, mające na celu oszacowanie stopnia jego wykorzystania, wykonuje się na podstawie normy ISO 12482-2014.
To zakres pracy, który obejmuje:
Eksploatujący maszynę, której resurs może być wykorzystany, ma obowiązek przeprowadzać regularne przeglądy konserwacyjne, a także przeglądy specjalne. Jak możemy przeczytać na stronie https://pcd.pomorskie.pl/, dokumentację z rzeczywistych warunków użytkowania musimy składać do odpowiednich jednostek UDT lub TDT, dlatego wszelkie nieścisłości mogą skutkować poniesieniem odpowiedzialności karnej. To samo tyczy się zatajania lub podawania innego niż faktyczny stopnia wykorzystania resursu.